Fredag 28/1

Dagens soundtrack
Cher - You haven't seen the last of me




Idag var det IKEA med Mamma och Pappa som gällde.
Införskaffades gardiner+stänger, så vi får lite sånt till lägenheten.
Och efter det var jag och Lars på bio och såg Burlesque.
Riktigt bra!
Lite klyschig ibland, men det hör lite till, till musikaler.
Jag gillade den.
Christina och Cher är grymma sångerskor.

Barney och Pettson.



Sen satt jag och funderade på en sak nu.
Inne på bilddagboken finns det många som håller på med "bjd" dockor.
Alltså, ball jointed dolls tror jag det står för om jag inte minns fel.
Snordyra dockor från kina/japan(?).
Och jag kan inte låta bli att undra, sen när började tjejer i min ålder leka med dockor?
Jag menar, om jag hade börjat leka med barbies hade folk tyckt att jag var knäpp.
Och säg inte att det inte är samma sak, för det är det.
De är bara större och dyrare.
Men dessa tjejer leker faktiskt med dem, hittar på små berättelser osv.
Skriver saker som deras dockor säger och så "pratar" de tillbaka med dem.
Vist, superskoj att man nu kan leka med sådant om man vill, i våran ålder.
Men lite skumt är det minsann.
Som sagt, hade jag lekt med barbies när jag är 20 så hade jag klassat som en knäppis.
Men, dyra och mer avancerade dockor, det är okej?.
Jo, lustigt är det.


Feeling broken
Barely holding on
But there’s just something so strong
Somewhere inside me
And I am down but I’ll get up again
Don’t count me out just yet

I’ve been brought down to my knees
And I’ve been pushed way past the point of breaking
But I can take it
I’ll be back
Back on my feet
This is far from over
You haven’t seen the last of me
You haven’t seen the last of me


Kommentarer
IchigoChan @ bdb säger:

Vi med ball jointed dolls leker verkligen inte med dom, vi fotar dom mest. Sen gör vi små photostorys. men vi leker INTE.

och anledningen till att dom är dyra, resin(det dom är gjorda av) är dyrt, dom är handgjorda, man gör faceupen själv... stor skillnad ifrån barbies som är maskintillverkade och man kan böja deras ben som nått jävla gummi. Ball jointed dolls ser mer verkliga ut, och som du kanske har sett på barbiesen går det varken att byta ögon eller hår. Barbies är värdelösa. Bjd's är ungefär som samlarobjekt.

Läs på innan du börjar trakasera.

2011-01-28 | 22:48:18
Trollis säger:

Tjo!

Jag tänkte kommentera dina tankar om oss som håller på med BJD's, hoppas du inte tar illa upp.

Själva lekandet med dockor är inte på samma sätt som när man lekte med barbies när man var liten, även om det på håll kan verka som det.

Skillnaden för mig är att barbies LEKTE jag verkligen med, medan mina bjds fotar jag mest och gör photostories, syr kläder till, gör smycken till, ett fantastiskt roligt utlopp för kreativiteten tycker jag.

Det bästa med bjds är deras rörlighet och möjlighet att posera jämfört med barbies. Sen är de definitivt snyggare oxå.



Mig får du gärna kalla knäpp och konstig, men jag tycker att det här är väldans kul, och om du skulle tycka om att leka med barbies skulle jag uppmuntra till det. Visst, det är barnsligt men fan så roligt!



Jag ska sluta babbla nu. Förlåt om det här bara blev ett drygt inlägg, men jag kände att jag ville kommentera.

//Trollis, 21 år, sömmerska.

2011-01-28 | 22:54:53
Bloggadress: http://tossigatrollis.blogspot.com
Anna 17 år säger:

Alltså, du får ju såklart tycka som du vill; det är ett fritt land. Men det verkar som att du fått det här om bakfoten. Det du beskriver som att folk "pratar" med sina dockor på bilddagboken är så kallade "photostorys". Det är alltså berättelser om en karaktär som man då har skaffat som docka. (Vi är alltså fullt medvetna om att de inte lever, och vi leker inte med dem utan mer bara illustrerar våra texter.) :)



Hela grejjen med hobbyn är all kreativitet som ligger bakom, inte själva dockorna. Man kommer på en bakgrund, en karaktär, till dem och många skriver berättelser/böcker/noveller om dem. Sen köper man ögon åt dem, peruker och syr kläder. Man tar kort på dem, målar "faceup" (typ smink, ögonbryn...) och går på träffar där man träffar andra med samma hobby.



Så huvudpunkterna med hobbyn är: 1. Skrivandet 2. Designa och sy kläder 3. Fotografera 4. Träffa massa underbara och trevliga människor. ^-^



Hoppas att du förstår oss bättre nu och ha en fortsatt trevlig dag~<3

2011-01-29 | 00:10:03
Erik säger:

Hahahahaha.

.. AHAHAHAHAHAH.

HAHAH. Forlat men jag kan inte sluta skratta at kommentarerna XD

2011-01-29 | 01:43:18
Bloggadress: http://thelrunya.blogg.se/
Johanna säger:

Eh, nej, vi leker inte med dockorna. Kan inte säga sakerna bättre än de andra BJD-ägarna har sagt det, men det är verkligen inte samma sak. Säg inte så om du inte själv vet.

Dessa dockor är dyra av en anledning. De är väldigt speciella, och det är inget som man kan likna vid barbies.



Och jag bryr mig ärligt talat inte alls om vad folk tycker om min hobby. Jag gör vad fan jag vill med min fritid, så gör dom vad dom vill.

2011-03-08 | 21:59:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback